Kdo jsme

Krizové centrum Ostrava, z. s. (dále jen „KCO“) poskytuje na území Moravskoslezského registrovanou sociální službu krizová pomoc. Nabízí nepřetržitou a bezplatnou pomoc lidem v akutní krizi a psychické tísni.

Svoji činnost jsme zahájili 21. září 2005. Jednalo se o projekt, který byl realizován občanským sdružením Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje. Služba krizová pomoc byla poskytována v prostorách Magistrátu města Ostravy na ulici Nádražní v Ostravě-Přívoze. K 1. 1. 2009 přešel projekt Krizové centrum Ostrava pod nově založené občanské sdružení Krizové centrum Ostrava, o.s. Obsah poskytované služby ani cílová klientela se nezměnila. K témuž datu byla novému poskytovateli udělena registrace sociální služby krizová pomoc dle § 60 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. V roce 2015 došlo k přestěhování do vhodnějších prostor v Ostravě Vítkovicích. Od srpna 2016 jsme zapsaným spolkem se sídlem v Ostravě-Vítkovicích.

Aktuálně službu poskytujeme na adrese Ruská 94/29 v Ostravě Vítkovicích. Zařízení je otevřeno 24 hodin denně, včetně víkendů a svátků. Nabízíme ambulantní, pobytovou a terénní formu krizové pomoci. Naše služba je zařazena do základní síti sociálních Služeb Moravskoslezského kraje. Cílová skupina naší služby jsou osoby v krizi. Působnost služby je na území celého Moravskoslezského kraje. Služba je poskytována osobám od 15 let, které se ocitly v krizové situaci. Děti do 15 let mohou využívat služby KCO v rámci služeb poskytované rodině jako celku při řešení krizové situace celé rodiny.

V posledních letech se také intenzivně věnujeme rozvoji terénní formy krizové pomoci na území kraje. Od roku 2021 se nám podařilo vybudovat terénní tým složený z našich krizových interventů, který je aktuálně dostupný 7 dní v týdnu v rozmezí obvykle mezi 12 a 20 hodinou.

Od roku 2018 poskytujeme dlouhodobou terapeutickou podporu pro dětské oběti trestného činu nebo pro děti zasažené traumatizující událostí. Projekt počítá s terapeutickou podporou v řádu týdnů až měsíců, dle individuálních potřeb dítěte. Projekt je určen pro děti ve věku od 5 do 18 let.

Více o poskytované službě Krizová pomoc ve veřejném závazku.

Informace o poskytování služby

 

Veřejný závazek

Poslání

Posláním Krizového centra Ostrava je poskytovat psychosociální podporu lidem, kteří se ocitli v náročné životní situaci a sami ji vnímají jako krizovou a zátěžovou. V bezpečném prostředí nabízíme pomoc při překonávání krizového období, které v danou chvíli nejsou schopni zvládnout vlastními silami.

Cíle KCO

Cílem je, aby klient překonal krizové období a vrátil se do běžného života k samostatnosti a se zvýšenými dovednostmi pro zvládání životních událostí.

Vždy je kladen důraz na individuální přístup a naplnění zakázky klienta, a to v rámci krátkodobé podpory v ambulantní, pobytové nebo terénní formě krizové pomoci. 

Cílem je vždy klient odborně provedený krizovou situací:

  • podpořen ve vyjádření svých emocí,
  • s náhledem na svou situaci,
  • posílen ve vlastních zdrojích a svých kompetencích,
  • s naplánováním nejbližších kroků směřující ke změně situace,
  • orientující se v síti dostupných sociálních a zdravotních služeb s ohledem na své potřeby,
  • méně využívající psychiatrickou hospitalizaci.

Okruh osob

Do Krizového centra Ostrava přichází lidé, kteří se ocitli v náročné životní situaci a sami ji vnímají jako krizovou a zátěžovou.

Ambulantní a terénní forma služby

  • Osoby od 15 let (i bez souhlasu zákonného zástupce).

Pobytová forma služby

  • Osoby od 18 let.

Protože poskytujeme služby v bariérovém domě, doporučujeme v případě potřeby bezbariérovosti konzultaci předem dohodnout.

Zásady KCO

  • Bezpečné prostředí.
  • Respekt k individuálnímu prožívání a potřebám každého člověka.
  • Časová nepřetržitost.
  • Týmovost.
  • Profesionalita.

Poskytované služby 

Na základě aktuálních, individuálních potřeb klientovi nabízíme:

Základní sociální poradenství:

  • tváří v tvář,
  • v telefonické,
  • nebo e-mailové podobě.

Sociálně terapeutické činnosti:

  • krizová intervence (trvá po dobu klientova krizového stavu, nejčastěji 1–3 setkání),
  • emergentní terapii (krizová intervence a mezičlánek psychoterapie zpravidla 6 setkání),
  • pomoc při zajištění následné péče,
  • pomoc při zprostředkování psychiatrické, psychologické a terapeutické péče,
  • pomoc při zajištění odborné zdravotní péče,
  • nabídka podpory a pomoci rodinným příslušníkům klienta,
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

Pobytová forma navíc zahrnuje: 

  • poskytnutí ubytování nepřesahující dobu 7 nocí,
  • poskytnutí nebo pomoc při zajištění stravy,
  • úklid, praní prádla, ošacení, žehlení.

Popis realizace poskytování sociálních služeb

Ambulantní forma služby

Člověk nepotřebuje být předem objednán nebo mít doporučení od lékaře nebo jiného zařízení.

Kontakt s klientem probíhá v bezpečném prostředí a je možné jej uskutečnit se zachováním jeho anonymity. Součástí konzultace je informování klienta o službách KCO a možnostech, které mu v situaci může krizové centrum nabídnout. Podle charakteru situace, se kterou klient přichází, a na základě jeho aktuálních potřeb je společně domlouván průběh služby, popřípadě jiná možná řešení vyžadující spolupráci a návaznost dalších institucí. V rámci této formy většinou nabízíme až 6 konzultací po dobu 1 – 1,5 měsíce, podle situace klienta to může být i déle.

Pobytová forma služby

Příjmu klienta na krizové lůžko předchází osobní kontakt a konzultace v rámci ambulantní formy. Příjem na krizové lůžko je možný tehdy, kdy je pro změnu nebo řešení klientovy situace důležité bezpečné místo pobytu a důležitý je také čas pro práci s jeho potřebami. O přijetí klienta na pobyt rozhodují ve shodě pracovníci na službě. Dále je pro přijetí klienta nutné, aby klient podepsal smlouvu o poskytnutí pobytové služby krizové pomoci a to, že je ochotný uvést souhlas s vedením osobní dokumentace. Doba pobytu je zpravidla na 3 noci, v případě potřeby je prodloužena, nepřesahuje však 7 nocí. Při pobytu klienta je společně s ním vypracován individuální plán. S klientem pracujeme mj. také na tom, jaké změny ve své situaci očekává a kterých má být ve spolupráci s KCO dosaženo.

Klient může využívat konzultací kdykoliv vždy podle potřeby, minimálním kontaktem je ranní a večerní setkání a jedna individuální konzultace během dne. Zároveň podporujeme klienta v běžném režimu, který mu pomáhá udržet stávající dovednosti, například smluvené kontroly lékařů, pracovní směny a kontakt s blízkými. Součástí pobytu je také zajištění stravy a vytvoření podmínek pro zajištění osobní hygieny. Zprostředkovány jsou také návazné služby, které jsou důležité pro změnu klientovy situace, například zdravotnické služby, odborné sociální poradenství, šatník.

Ukončení smlouvy o poskytování sociální služby KCO je možné ze strany klienta kdykoliv, ze strany zařízení při porušení domovního řádu klientem či náhlé změně jeho zdravotního stavu.

Terénní forma služby

Je poskytována v přirozeném prostředí klientům od 15 let (i bez souhlasu zákonného zástupce), které nemohou nebo nechtějí opustit. Terénní program je poskytován podle zásad psychosociální pomoci při neštěstích a na rozdíl od ambulantní a pobytové formy služby může být poskytován po dobu přesahující jeden rok. V rámci této formy spolupracujeme v situacích při akutní (náhlé) osobní krize, například ztráta blízkého, oběť trestného činu, partnerská a rodinná krize, sebevražedné myšlenky, reakce na stres, očekávané životní změny (narození dítěte, svatba, odchod do důchodu), krize identity, existenční krize, ztráta smyslu života. Zároveň můžeme být pro spolupráci osloveni složkami Integrovaného záchranného systému nebo jiných odborných organizací, institucí a škol, klientů a jejich rodin. Pracujeme jak s jednotlivci, rodinami, tak i s celými týmy (pracovní, školní aj.).

Terénní výjezd je domlouván telefonicky, nejčastěji bývá plánován v čase 12.00 až 20.00 hodin od pondělí do neděle. Výjezd garantujeme do 24 hodin, pokud klient nežádá jinak. Nabídka služeb klientovi je shodná s nabídkou služeb v ambulantní formě, rozdíl je v prostředí, kde je služba poskytována, a to z důvodu potřebnosti nebo vhodnosti zůstat v běžném prostředí.

Finanční požadavky

Služba je v ambulantní, pobytové i terénní formě poskytována bezplatně.

Časová dostupnost

KCO nabízí své služby v ambulantní a pobytové formě klientům nepřetržitě, to je 24 hodin denně, včetně víkendů a svátků.

V terénní formě je poskytována 7 dní v týdnu zpravidla v čase 12-20 hodin.

Kapacita zařízení

Pobytová forma
Je dána počtem lůžek, maximum je 5 lůžek.

  • Počet klientů - 5
  • Počet intervencí (30 min. jednání) – 2 *
  • Počet lůžek - 5

* Počet klientů je vyjádřen počtem pracovníků v jeden okamžik

Ambulantní forma

  • Počet klientů - 2
  • Počet intervencí (30 min. jednání) - 2 *

° Počet klientů je vyjádřen počtem pracovníků v jeden okamžik

Terénní forma

  • Počet klientů - 4
  • Počet intervencí (30 min. jednání) – 4